de anti-contra visie

Ik kwam een ander blog tegen op internet, dat ik zo de moeite waard vond om te vermelden, dat ik het op wil nemen in dit blog, zelfs al verwoordt het een visie die bijna tegengesteld is/lijkt te zijn aan de onze. Ik neem hem op om drie redenen:

  • Het blog maakt me kwaad omdat ik het nogal grondig oneens ben met de meer “stemmingmakende” argumenten,  maar ook:
  • Het is zeldzaam “rustig” geformuleerd en behoorlijk goed gedocumenteerd.
  • sommige observaties deel ik met hem, al zijn de meeste tegen vegatiers en niet tegen het vegetarisme an sich.

Mijn kriegeligheid komt dan ook voort uit dat ik veel argumenten eerder drogredenen vind of alleszins tendentieus. Maar, ik vind een blog als dit ook interessant omdat ik werkelijk vind dat het goed en nuttig is om de discussie aan te gaan.

Ja, ik ben en blijf vegetariër en néé, ik vind niet dat de hele wereld met geweld tot het vegetarisme bekeerd dient te worden. Misschien kunnen we de auteur van het contra-anti blog weleens overtuigen van onze rationele, milde en logische standpunten? 😉

Bezoek zijn blog! http://anticontra.wordpress.com/2009/01/11/vegetarisme-is-een-utopie/

6 Responses to de anti-contra visie

  1. anticontra schreef:

    Bedankt voor de positieve commentaar. Ik apprecieer hoe je mijn standpunten benadert en dat getuigt van een open visie die helaas te weinig voorkomt (langs allebei de kanten — vele vleeseters weten niet “what it takes”).

    Je blijft vegetariër? Prima. Je vindt niet dat de hele wereld met geweld dient bekeerd te worden? Schitterend! Mij overtuigen van het tegendeel (= geweldloos “bekeren”)? Toch maar niet. 😉 Is diversiteit niet mooi?

    Wat ik geleerd heb, is dat het niet per definitie een vereiste is om het fundamenteel eens te zijn met elkaar, om toch begripvol en verdraagzaam met elkaar om te kunnen gaan. Het doet me deugd dat jullie deze mening ook delen.

    • mvdv schreef:

      Nee hoor, zelfs dat niet. Ik schrijf toch van [de redelijkgheid en mildheid van] onze argumenten? Niet persé met onze argumenten? Subtiel maar belangrijk verschil. Ik probeer werkelijk niemand te bekeren, zelfs niet met argumenten. Ik denk dat het belangrijk is dat vegetariers jouw argumenten kennen, omdat niémand geholpen is bij het geloven in fabeltjes. Van welke kant die fabeltjes ook komen. 🙂

  2. anticontra schreef:

    Heheh ik was maar aan het zeveren over dat bekeren. 😉 Akkoord met je stelling. Keep up the good work! Groeten

  3. Max schreef:

    Erg leuk om deze discussie te volgen. Mijn mening? Let iets meer op je zelf en iets minder op een ander!

  4. pascal schreef:

    Op het internet is wel meer onzin te vinden. Iedereen die kan typen kan een blog beginnen.

  5. ledlampen schreef:

    Dat klopt Pascal, maar als je goede content wilt blijven typen moet je toch van goede huize komen.. Er zijn veel blogs maar weinig die het uithouden!

Plaats een reactie